Články a úvahy

Tien Tran Tat

Koupil bych si průvodce po Vietnamu? Spíš nekoupil

Nedávno jsem v ruce držel průvodce po Vietnamu. Publikováno v roce 2018. Není to jediný průvodce, který jsem prolistoval. Vždycky mě zaujme filmové doporučení. Většinou nabídka amerických válečných filmů. Rozčiluje mě to.

6.3.2024 v 8:24 | Karma článku: 23.74 | Přečteno: 413 | Diskuse

Tien Tran Tat

U nového zubaře

Sedím právě u nového zubaře a v hlavě si představuju velkou bolest. Abych se na chvíli rozptýlil, tak píšu tento blog. Ještě je šance utéct, ale v posledních týdnech mi začalo bolet v ústech. Musím si připomenout pár faktů.

5.3.2024 v 9:52 | Karma článku: 21.59 | Přečteno: 692 | Diskuse

Tien Tran Tat

Co jíst ve Vietnamu abyste neměli zažívací potíže

Někde jsem četl, že čeští diplomaté dostávají zvláštní příplatek za působení v tropických zemích. Není divu. V těch vedrech a vlhku je jakákoliv aktivita opravdu vyčerpávajícím úkonem. Fyzická činnost i přemýšlení ubírá mnoho sil.

3.3.2024 v 11:22 | Karma článku: 39.80 | Přečteno: 5374 | Diskuse

Tien Tran Tat

Jak si vybírám vietnamskou restauraci

Moje návštěva neznámé vietnamské restaurace probíhá takhle. Chvilku koukám na menu. Poté zaváhám jestli mám dát tolik peněz pro trochu jídla. Odejdu. Projdu si vedlejší bistra. Nakonec rozhodne, že je podpořím. Vracím se.

2.3.2024 v 15:16 | Karma článku: 42.98 | Přečteno: 5993 | Diskuse

Tien Tran Tat

Další zima mezi vámi

Když jsem si včera počítal, tak toto je moje 29tá zima strávená v ČR. Nechci dál říkat ČR, zní to moc státně. Budu místo toho říkat "mezi námi'. Mimo nás jsem strávil 2 zimy. A to v severním a jižním Vietnamu. Jinak nikdy jinde.

1.3.2024 v 10:23 | Karma článku: 27.14 | Přečteno: 526 | Diskuse

Tien Tran Tat

Krátce o příjmení Tran

Vietnamskou historii můžeme zkrátit do jedné věty: Buď bojovali proti svému okolí nebo mezi sebou. Zbytek jsou už jenom takové detaily. Ale jeden zajímavý detail bych tady měl. Odkaď pochází příjmení Tran.

5.12.2023 v 9:50 | Karma článku: 30.16 | Přečteno: 858 | Diskuse

Tien Tran Tat

Můj život v Hanoji

Kolem Ho Chi Minova mauzolea jsem jel více než 100x. Byla to taková moje křižovatka, když jsem jel na fotbal, na ryby nebo jen tak někam. Mými nejmilejšími místy je však okraj Hanoje.

16.11.2023 v 11:27 | Karma článku: 25.41 | Přečteno: 549 | Diskuse

Tien Tran Tat

Zatlač

Zatlač Ladu, zatlač rudlík, zatlač ve škole, zatlač vozík, zatlač svaly....pořád jenom něco tlačím. Ne ne, já jsem si na sebe vydělal. Nikomu nic nedlužím.

14.11.2023 v 9:06 | Karma článku: 19.64 | Přečteno: 341 | Diskuse

Tien Tran Tat

Úvaha o společném soužití

Vy Vietnamcům nerozumíte. Platí to i opačně. Vietnamci nerozumí Čechům. Je to nepopiratelný fakt. Nemyslím tím nic škodolibého.

10.11.2023 v 8:48 | Karma článku: 28.95 | Přečteno: 634 | Diskuse

Tien Tran Tat

V čem mě Vietnam nyní nejvíce přitahuje

Během dvou měsíců se mi ulomily tři zuby. Nevím jak se jim říká, ale to nechme být. Důležitý je, že jsem nyní "bezzubý". Změnil jsem kvůli tomu své chování. Směju se jen v případě, kdy jsem otočený z pravé strany.

8.11.2023 v 9:14 | Karma článku: 25.29 | Přečteno: 458 | Diskuse

Tien Tran Tat

Vietnamec zapomnětlivec

Jakmile vidím Vietnamce tak mám pocit, že potkávám něco exotického a vzdáleného. Jejich jídlo je pro mě pořád nevšední a chuťově zvláštní. Včera jsem se procházel chodbou, kde jsem cítil vařené šneky se zázvorem.

3.11.2023 v 8:20 | Karma článku: 27.30 | Přečteno: 675 | Diskuse

Tien Tran Tat

Odchod generace mých rodičů

V ČR žije přibližně 60tis. Vietnamců. Z českého pohledu je to nejspíš už hodně, z vietnamského pohledu je to však jen zrnko písku. Životaběh naší generace plyne celkem čitelným krokem. Nemělo by to být pro druhé nijak překvapivé.

4.5.2023 v 9:06 | Karma článku: 27.77 | Přečteno: 754 | Diskuse

Tien Tran Tat

Mojí první láskou byla Češka

Když si to racionálně zdůvodním, tak se to dalo čekat. Byla to taková ta dětská láska, kdy se jenom držíte za ruce a hladíte si vlasy. Potom jsem začal mít rád svoji spolužačku.

29.4.2023 v 9:03 | Karma článku: 31.89 | Přečteno: 1849 |

Tien Tran Tat

Mohu celé své jméno hláskovat prosím?

Hláskování je nejlepší řešení, když se někdo ptá na moje jméno. Ještě nezapomenu doplnit, že se jedná o vietnamské jméno. Tímto způsobem si předem ulehčuji oboustranný telefonický kontakt.

26.4.2023 v 13:49 | Karma článku: 32.82 | Přečteno: 2387 |

Tien Tran Tat

Jak trávíme víkendy. Ví se to vůbec?

Můj kamarád se zajímal proč Vietnamci chodí o víkendu častěji nakupovat než během všedních dnů. Z mého pohledu to byla samozřejmost, ale tvářil se docela překvapeně. Budu se snažit odpovědět co nejstručněji.

19.4.2023 v 20:04 | Karma článku: 23.12 | Přečteno: 800 | Diskuse

Tien Tran Tat

Vietnamští křesťané

Saigon neboli Ho Či Minovo město se rozkládá na ohromné ploše. Je tam přítomno hodně lidí, hodně motorek a hodně komárů. Také místo častých přeháněk. Na pobyt v tomto městě se nelze nijak připravit.

16.4.2023 v 8:28 | Karma článku: 25.03 | Přečteno: 459 | Diskuse

Tien Tran Tat

Opětné shledání s Petrem Pavlem

Myslel jsem, že jsem samotář. Že ticho a klid lze najít jenom v lesích. Ale kupodivu ji lze najít i v prostředí plný turistů. Ti se přišli podívat na památky a poznávat novou kulturu. Nevšímají si mě.

15.4.2023 v 11:31 | Karma článku: 22.05 | Přečteno: 646 | Diskuse

Tien Tran Tat

Loajalita k rodině

Mám vzdáleného bratrance. Vlastně ho moc neznám. Během života jsme se nesetkali ani 10x, ale ukázal mi v praxi co je to soudržnost a loajalita k rodině.

11.4.2023 v 9:33 | Karma článku: 26.74 | Přečteno: 561 | Diskuse

Tien Tran Tat

Jak jsem pochopil Vánoce

Měl jsem štěstí na spolužáky. Ke všemu bydleli ve vedlejším paneláku. Jednou jsme se s Honzou měli setkat u rybníka a zkusit jít na led. Nedorazil, tak jsem šel sám. Po pár krocích jsem se propadl.

13.12.2022 v 9:46 | Karma článku: 39.84 | Přečteno: 3437 | Diskuse

Tien Tran Tat

Co děláme během lunárních oslav

Poblíž Hanoje jsou tři sousedící vesnice. V jedné se pěstují růže, v druhé se vyrábí dřevěné sošky a ve třetí rýžové nudle. Myslím si, že část nudlí se dováží i do ČR. Nejvíce času jsem strávil v té nudlové.

1.12.2022 v 9:34 | Karma článku: 32.22 | Přečteno: 1401 | Diskuse
Počet článků 219 Celková karma 31.05 Průměrná čtenost 2933

Červen 2022: Teď mi došlo, že jsem se nikdy pořádně nepředstavil. Jmenuji se Tien, potřebuji spát alespoň 10h denně, mám rád večerní procházky a jím převážně mezi 22-23h. Na deprese: čokoláda, úklid bytu a toulání se. Proč píšu blog? Je to jediná věc, kterou nedělám z povinnosti.

 

2021: Už jsem tu s Vámi přátele skoro 30 let, dokopu si to tady až do důchodu a potom zmizím do Hanoje. Ok?

 

2020: "Nic bych na sobě neměnil. Absolutní spokojenost. Mindrák na nule."

 

2015: Už pár let nečtu žádné západní "vědecké, akademické, publicistické" (a vlastně všechny cizí) práce o Vietnamu a Vietnamcích, protože nakonec zjistíte že to jsou jenom pytle plné nesmyslů. Musíte si to zjistit sami i když je to pracnější, ale aspoň těm objeveným výsledkům můžete věřit. Člověk by měl, pokud má tu možnost, na několik měsíců odejít do zahraničí, pak pochopí skutečné potřeby, emoce, samotu a izolaci cizinců v jeho vlastní zemi, protože to sám pocítí.