Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Já ti dám, že jseš Vietnamec!

1. příklad – sláma z uší: Když jsem před 3 lety vyšel ze saigonské letiště, tak jsem měl za to, že mám dobré krytí. Díky mým předchozím zkušenostem jsem se tentokrát oblékl jako chuďas s malým batohem a obyčejným účesem. Ale jak..

Ale jak mě místní spatřili, tak mi viděli z uší trčet kusy slámy.

Ihned vycítili, že nejsem zdejší. Asi si říkáte Vietnamec jako Vietnamec, ale my se mezi sebou poznáme kdo kam patří. Nejspíš si taky říkáte proč to dělám, jaká je moje motivace? Hned řeknu. Jde mi hlavně o prachy! Nechci se nechat po celou dobu okrádat jako ti turisti.

Pak mi pouliční prodavači na autobusové zastávce nabízeli předražené službičky, suvenýry a cigarety. Tak jsem si na uklidnění koupil za 20Kč cigára (běžně do 10Kč), našel strom se stínem a dal se do klidu.

Přemýšlel jsem, jak na to sakra zase přišli? Nejsem dost opálený, mám si koupit místní oblečení, chodím divně, jsem tlustej?

----

2. příklad – střední země:

Po půlročním pobytu v Hanoji jsem si ještě téhož roku řekl, že nasednu na kolo a vyrazím směrem k nejúplnější jižní části Vietnamu. Jen tak z nudy a ze zvědavosti.

Neplánoval jsem prakticky vůbec nic, znal jsem jen jména měst, a že by to mělo být přes 2000km. Uložil jsem si do mobilu mapu a vyrazil jsem.

Měl jsem na sobě jenom lehké zelené khaki oblečení (jako nosíval Vietcong). Po překročení města Hue jsem náhle pocítil, že se ke mě lidi začínají chovat jinak. Přestával jsem i slýchat vietnamštinu.

Lidé ze mě měli uctivý strach, dávali si na mě pozor (neprovokovali mě) a chovali se velmi odtažitě (neobtěžovali mě). V té době jsem už byl měsíc na cestě a vypadal jako bezdomovec. Ale pocit moci se mi velmi líbilo.

Kdo zná trošku vietnamskou válku, tak ví, že střední část země dostávala z obou stran pěkně zabrat. Ale od Severu psychicky asi víc.

Tak jsem si další měsíc jezdil jako mocipán, ničeho jsem se nebál a utvrzoval jsem se v tom, že severovietnamci jsou frajeři. Užíval jsem si přírodu, exotická jídla a sem tam jsem se rozčiloval kvůli časté výměně duše u kola.

Jinak dávám 10 bludišťáků.

----

3. příklad – děti jižních vsí:

Jižní Vietnam je už populačně početnější, většina lidí je příbuzná se Severem, má celkem mladou historii a má porovnatelně stejně vysoké sebevědomí jako Hanoj. Tak jsem si tam na vojáčka a utlačovatele už nemohl hrát.

Ale jihovietnamci mluví jinak. Nevím, jak to mám popsat - asi jako Češi a Slováci, ale ne úplně tak rozdílně. Takže taky hned poznali, že jsem jinej.

Po téměř dvou měsících na kole jsem musel vypadat úplně hrozně. Mnoho tamních lidí se nade mnou smilovalo a dávali mi zadarmo jídlo, vodu anebo jsem na trhu platil míň.

Spal jsem na pláži, v jeskyni, na lavičce, na skále, před chrámem, vedle policejní stanice.... Jediné čeho jsem se bál nebyly tajfuny, náhlé povodně ani vedra, ale komáři!

Většinu času jsem svoji hygienu plnil na čerpacích stanicích. Jsou všude a rychle jsem se naučil, že většina z nich má sprchu anebo kohoutek. Stačilo se jenom slušně zeptat a bylo mi většinou dovoleno.

Když jsem v závěru cesty projížděl jednou chudou vesničkou, tak mi nějací malí otrhaní děti koupili oběd. Z jejich laskavosti jsem úplně změkl a všechny obejmul.

----

Na konci té vsi jsem vystoupal na místní kopec. Tam jsem si uvnitř řekl, že jsem nejspíš dosáhl svého nevyřčeného cíle - KONEČNĚ VYPADÁM JAKO VIETNAMEC

V místní polívkárně pod kokosovými palmami jsem na kalendáři viděl datum 23.12 2017. Je čas se vrátit domu.

Dostal jsem tedy skvělý dárek - byl jsem přijat mezi Vietnamci.

Autor: Tien Tran Tat | neděle 1.11.2020 9:12 | karma článku: 45,95 | přečteno: 11753x
  • Další články autora

Tien Tran Tat

Koupil bych si průvodce po Vietnamu? Spíš nekoupil

Nedávno jsem v ruce držel průvodce po Vietnamu. Publikováno v roce 2018. Není to jediný průvodce, který jsem prolistoval. Vždycky mě zaujme filmové doporučení. Většinou nabídka amerických válečných filmů. Rozčiluje mě to.

6.3.2024 v 8:24 | Karma: 24,63 | Přečteno: 446x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

U nového zubaře

Sedím právě u nového zubaře a v hlavě si představuju velkou bolest. Abych se na chvíli rozptýlil, tak píšu tento blog. Ještě je šance utéct, ale v posledních týdnech mi začalo bolet v ústech. Musím si připomenout pár faktů.

5.3.2024 v 9:52 | Karma: 22,27 | Přečteno: 717x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Co jíst ve Vietnamu abyste neměli zažívací potíže

Někde jsem četl, že čeští diplomaté dostávají zvláštní příplatek za působení v tropických zemích. Není divu. V těch vedrech a vlhku je jakákoliv aktivita opravdu vyčerpávajícím úkonem. Fyzická činnost i přemýšlení ubírá mnoho sil.

3.3.2024 v 11:22 | Karma: 39,82 | Přečteno: 5408x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Jak si vybírám vietnamskou restauraci

Moje návštěva neznámé vietnamské restaurace probíhá takhle. Chvilku koukám na menu. Poté zaváhám jestli mám dát tolik peněz pro trochu jídla. Odejdu. Projdu si vedlejší bistra. Nakonec rozhodne, že je podpořím. Vracím se.

2.3.2024 v 15:16 | Karma: 43,02 | Přečteno: 6021x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Další zima mezi vámi

Když jsem si včera počítal, tak toto je moje 29tá zima strávená v ČR. Nechci dál říkat ČR, zní to moc státně. Budu místo toho říkat "mezi námi'. Mimo nás jsem strávil 2 zimy. A to v severním a jižním Vietnamu. Jinak nikdy jinde.

1.3.2024 v 10:23 | Karma: 27,25 | Přečteno: 544x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum. Nahradí ji Havel?

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  13:31

Přímý přenos Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Vrah hodil tělo ubodaného muže do žumpy, tam tlelo dva měsíce. Dostal 20 let

25. dubna 2024,  aktualizováno  13:27

Krajský soud v Ostravě poslal na dvacet let do vězení 62letého Karla Machalu za to, že předloni v...

Odvrátili jsme dronový útok na Minsk z území Litvy, tvrdí Bělorusko

25. dubna 2024  13:11,  aktualizováno  13:21

Šéf běloruské tajné služby (KGB) Ivan Tertel ve čtvrtek uvedl, že se podařilo zmařit dronový útok...

Ministerstvo vyčlenilo vakcíny pro těhotné. Válek apeluje na přeočkování dětí

25. dubna 2024  11:30,  aktualizováno  13:10

V Česku stále rapidně přibývá případů černého kašle. „Registrujeme 956 nových případů,“ řekla...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 219
  • Celková karma 31,40
  • Průměrná čtenost 2933x
Červen 2022: Teď mi došlo, že jsem se nikdy pořádně nepředstavil. Jmenuji se Tien, potřebuji spát alespoň 10h denně, mám rád večerní procházky a jím převážně mezi 22-23h. Na deprese: čokoláda, úklid bytu a toulání se. Proč píšu blog? Je to jediná věc, kterou nedělám z povinnosti.

 

2021: Už jsem tu s Vámi přátele skoro 30 let, dokopu si to tady až do důchodu a potom zmizím do Hanoje. Ok?

 

2020: "Nic bych na sobě neměnil. Absolutní spokojenost. Mindrák na nule."

 

2015: Už pár let nečtu žádné západní "vědecké, akademické, publicistické" (a vlastně všechny cizí) práce o Vietnamu a Vietnamcích, protože nakonec zjistíte že to jsou jenom pytle plné nesmyslů. Musíte si to zjistit sami i když je to pracnější, ale aspoň těm objeveným výsledkům můžete věřit. Člověk by měl, pokud má tu možnost, na několik měsíců odejít do zahraničí, pak pochopí skutečné potřeby, emoce, samotu a izolaci cizinců v jeho vlastní zemi, protože to sám pocítí.