Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jižní děvčata a Bun bo Nam Bo

Ačkoliv jsem vietnamec severský, tak jsem velkým obdivovatelem jižanských sousedů. Žárlím na ně. Jejich způsob života a lenošivá mentalita se mi v dobrém smyslu protiví.

Tady v ČR na jižního Vietnamce jen tak nenarazíte. Žijí převážně v západní Evropě anebo v Americe.

Svůj původ však před námi Seveřany neskryjí, protože mluví jinak. Asi jako Čech s ruským přízvukem používající slovenskou slovní zásobu. Spoznáte hneď.

 

Když jsem pobýval v jižním Vietnamu, tak mě předjelo tolik nákladních aut naložený prasaty, že od té doby nemůžu vepřové ani vidět. Ten puch je opravdu příšerný. No a ty jejich velký pokakaný zadky! Ale to je jediný negativum, který na jižní zemi mám.
 

My seveřani jsou povahově „chladnější“, protože nás formuloval sousedství s Čínou. A proto životně potřebujeme jižany, aby zahřáli naše srdíčka.  

Jsou to přátelští a svěží lidé. Když vyznáte jejich děvčatům lásku a sympatie, tak se do Vás rychle zamilují, protože ony nekomplikují.

Ani nepotřebují být tlačeny do manželství, protože sami chtějí být vdávány. Úsměvy nešetří a hezkýma očima se nedívá uctivě na zem, ale do Vaších očí. Což má na chlapa zničující následek.

 

Citově je však nenazývám svými bratry, protože holt žijí příliš daleko. Ale vietnamský jazyk místo českého zájmena on a ona, používá oslovení bratře a sestro.

Takže se mi to časem nějakým způsobem určitě vsugeruje.

Proč vlastně dneska mluvím o jižanech?

Protože jste je přátele už poznali, přes jídlo. Jistě jste si všimli, že vietnamská bistra v posledních letech nabízí Bún bo Nam B? (nudle s hovězím masem).

 

Je to čistě jižanské jídlo. Jako Vietnamec to poznám tak, že chutná jinak než severské jídlo. A taky, že mi to máma nikdy nevařila. A jako Čech mi to prostě chtějte věřit no :)

------

Poprvé jsem to měl ve městě Da Nang. Bylo těsně po monzunovém dešti a už byl čas na oběd. U křižovatky jsem viděl shluk lidí stravující se pod natáhnutou plachtou.

Měl jsem hlad a už jsem neměl sílu si hledat bistro s rýží. Tak jsem zakřičel na mladou paní kuchařku sedící vedle elektrického transformátoru, na který ještě poprchávalo „Jednu misku.“

„Áno bratře. Posaď se zatím.“ Za necelých pět minut už bylo připraveno. Bez zdržování jsem se pustil do nudlí. Najednou jsem se začal vznášet na obláčku a všechno kolem mě se zastavilo.

„Sestroooo!!! Moc dobrííííí!!!“ 

Autor: Tien Tran Tat | pondělí 5.4.2021 13:41 | karma článku: 37,78 | přečteno: 1961x
  • Další články autora

Tien Tran Tat

Koupil bych si průvodce po Vietnamu? Spíš nekoupil

Nedávno jsem v ruce držel průvodce po Vietnamu. Publikováno v roce 2018. Není to jediný průvodce, který jsem prolistoval. Vždycky mě zaujme filmové doporučení. Většinou nabídka amerických válečných filmů. Rozčiluje mě to.

6.3.2024 v 8:24 | Karma: 24,63 | Přečteno: 446x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

U nového zubaře

Sedím právě u nového zubaře a v hlavě si představuju velkou bolest. Abych se na chvíli rozptýlil, tak píšu tento blog. Ještě je šance utéct, ale v posledních týdnech mi začalo bolet v ústech. Musím si připomenout pár faktů.

5.3.2024 v 9:52 | Karma: 22,27 | Přečteno: 717x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Co jíst ve Vietnamu abyste neměli zažívací potíže

Někde jsem četl, že čeští diplomaté dostávají zvláštní příplatek za působení v tropických zemích. Není divu. V těch vedrech a vlhku je jakákoliv aktivita opravdu vyčerpávajícím úkonem. Fyzická činnost i přemýšlení ubírá mnoho sil.

3.3.2024 v 11:22 | Karma: 39,82 | Přečteno: 5408x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Jak si vybírám vietnamskou restauraci

Moje návštěva neznámé vietnamské restaurace probíhá takhle. Chvilku koukám na menu. Poté zaváhám jestli mám dát tolik peněz pro trochu jídla. Odejdu. Projdu si vedlejší bistra. Nakonec rozhodne, že je podpořím. Vracím se.

2.3.2024 v 15:16 | Karma: 43,02 | Přečteno: 6021x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Další zima mezi vámi

Když jsem si včera počítal, tak toto je moje 29tá zima strávená v ČR. Nechci dál říkat ČR, zní to moc státně. Budu místo toho říkat "mezi námi'. Mimo nás jsem strávil 2 zimy. A to v severním a jižním Vietnamu. Jinak nikdy jinde.

1.3.2024 v 10:23 | Karma: 27,25 | Přečteno: 544x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Desítky miliard dolarů pro Ukrajinu a zákaz TikToku. Biden to podepsal

24. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  17:18

Aktualizujeme Ve středu podepsal americký prezident Joe Biden po několikaměsíčním schvalování v Kongresu zákon...

Izrael pokročil v přípravě akce v Rafáhu, civilisty ochrání, uvedl mluvčí vlády

24. dubna 2024  16:55

Izrael pokročil v přípravách pozemní operace namířené proti palestinskému hnutí Hamás v Rafáhu na...

V nahrávkách si stěžoval na bankovky. Bystroně z AfD potápí důkazy

24. dubna 2024  16:53

Nové důkazy v kauze německého politika strany Alternativa pro Německo Petra Bystroně potvrzují...

Bývalý ředitel finančního úřadu kryl úniky a bral „dárky“, dostal podmínku

24. dubna 2024  15:01,  aktualizováno  16:48

Bývalý ředitel brněnského finančního úřadu Miroslav Kuba si už třikrát vyslechl podmíněný trest za...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 219
  • Celková karma 31,40
  • Průměrná čtenost 2933x
Červen 2022: Teď mi došlo, že jsem se nikdy pořádně nepředstavil. Jmenuji se Tien, potřebuji spát alespoň 10h denně, mám rád večerní procházky a jím převážně mezi 22-23h. Na deprese: čokoláda, úklid bytu a toulání se. Proč píšu blog? Je to jediná věc, kterou nedělám z povinnosti.

 

2021: Už jsem tu s Vámi přátele skoro 30 let, dokopu si to tady až do důchodu a potom zmizím do Hanoje. Ok?

 

2020: "Nic bych na sobě neměnil. Absolutní spokojenost. Mindrák na nule."

 

2015: Už pár let nečtu žádné západní "vědecké, akademické, publicistické" (a vlastně všechny cizí) práce o Vietnamu a Vietnamcích, protože nakonec zjistíte že to jsou jenom pytle plné nesmyslů. Musíte si to zjistit sami i když je to pracnější, ale aspoň těm objeveným výsledkům můžete věřit. Člověk by měl, pokud má tu možnost, na několik měsíců odejít do zahraničí, pak pochopí skutečné potřeby, emoce, samotu a izolaci cizinců v jeho vlastní zemi, protože to sám pocítí.