Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem pochopil Vánoce

Měl jsem štěstí na spolužáky. Ke všemu bydleli ve vedlejším paneláku. Jednou jsme se s Honzou měli setkat u rybníka a zkusit jít na led. Nedorazil, tak jsem šel sám. Po pár krocích jsem se propadl. 

Zmokl jsem až po pupek, ale podařilo se mi nějak dostat zpátky. Honza pořád nepřicházel, tak jsem se zmoklýma nohama šel k němu domu. Otevřela mi jeho maminka. Všimla si, že jsem kromě mokrých bot přitáhl i pěkný nánosy bahna. 

"Pojď Tine dovnitř."  Vyčistila mi nohy, dala suché ponožky a posadila k jídelnímu stolu. Potom mi přinesla teplý čaj, abych se trošku ohřál. 

"Už jsi obědval?" Odpovídám, že jsem měl dvě sušenky. Záhy mi nečekaně přinesla řízek s bramborovým salátem (to byla opravdu dobrota). 

Pak přišel Honza a říká, že musel za tátou do hospody něco vyzvednout. Následně si společně mlsáme čokoládové postavičky pověšené na vánočním stromku. Doteď vidím ten jejich velký stromeček před sebou. Nádhera.

Venku sněží a je tma. Beru si z jejich košíčku dvě jablíčka na cestu. 

Doma nic moc.

Zvládnu si rozsvítit na chodbě a běžím rychle pustit televizi. Pouštím zvuk co nejhlasitěji, abych se v naší pronajaté 3+1 nebál. Záchod je až na konci bytu. Tam se bojím chodit, tak chodím raději čůrat z balkónu. 

Už je po 21h a slyším rodiče přicházet. Poznám to podle výtahu. Pokud ho někdo dlouho drží, tak to budou oni. Znamená to, že rodiče odnášejí zboží zpátky domu. Jdu jim pomoci nanosit to do bytu, protože za to pak obvykle dostanu hamburgra.

Táta mi koupil i slíbené bouchačky. 

Prý je dneska nějaký významný svátek, tak každou půlhodinu zapálím jednu bouchačku a házím na chodník. Takhle si to pamatuju z Vietnamu. 

K půlnoci se cítím už ospalý, tak jdu spát do svého domečku postavený z banánových krabic. 

Časně ráno slyším rodiče, jak odnášejí zboží do výtahu. Takhle jdou 3-4x, než uslyším naše auto odjíždět pryč.

Je 25.12. Rodiče šli pracovat, já jsem zůstal doma. Nevidím na tom nic zvláštního. 

Jdu zazvonit na Vaška, ale nějak se mu dneska nechce ven. Prý dostal nějaký dárky. 

Jdu za Honzou, že bysme si šli zabobovat. Jeho máma mi říká, že čekají rodinnou návštěvu. Mám přijít až po víkendu. 

Hm. Co budu dělat? Tak se toulám po sídlišti, stavím si sněhuláka, jdu k rybníku, pak ke škole, pak k ohništi. Nikde nikdo. Takhle se procházím až do podvečera. 

Doma jím čínské polívky a koukám na pohádky. Neuvědomuju si, že mi unikají nevýznamnější dny v roce. Dívám se na vyzdobená sousední okna a nevím proč to tak je. 

Začínám z televize rozumět novým českým slovům: Vánoce, Ježíšek, kapr, štědrý večer, věnec a přejeme Vám vše dobré. Nechápu však význam ani obsah těchto slov.

Musí uběhnout ještě několik let, než se naučím pořádně česky a všemu tomu trošku porozumím.

Myslím si, že jsem tomu porozuměl po svém: o Vánocích se nepracuje.

To rodiče bohužel tehdy nevěděli a tak šli pracovat. Přišli tím o zasloužený odpočinek a já o... (to ani doteď upřímně nevím, protože jsem to nepoznal).

Autor: Tien Tran Tat | úterý 13.12.2022 9:46 | karma článku: 39,84 | přečteno: 3437x
  • Další články autora

Tien Tran Tat

Koupil bych si průvodce po Vietnamu? Spíš nekoupil

Nedávno jsem v ruce držel průvodce po Vietnamu. Publikováno v roce 2018. Není to jediný průvodce, který jsem prolistoval. Vždycky mě zaujme filmové doporučení. Většinou nabídka amerických válečných filmů. Rozčiluje mě to.

6.3.2024 v 8:24 | Karma: 24,63 | Přečteno: 446x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

U nového zubaře

Sedím právě u nového zubaře a v hlavě si představuju velkou bolest. Abych se na chvíli rozptýlil, tak píšu tento blog. Ještě je šance utéct, ale v posledních týdnech mi začalo bolet v ústech. Musím si připomenout pár faktů.

5.3.2024 v 9:52 | Karma: 22,27 | Přečteno: 718x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Co jíst ve Vietnamu abyste neměli zažívací potíže

Někde jsem četl, že čeští diplomaté dostávají zvláštní příplatek za působení v tropických zemích. Není divu. V těch vedrech a vlhku je jakákoliv aktivita opravdu vyčerpávajícím úkonem. Fyzická činnost i přemýšlení ubírá mnoho sil.

3.3.2024 v 11:22 | Karma: 39,82 | Přečteno: 5408x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Jak si vybírám vietnamskou restauraci

Moje návštěva neznámé vietnamské restaurace probíhá takhle. Chvilku koukám na menu. Poté zaváhám jestli mám dát tolik peněz pro trochu jídla. Odejdu. Projdu si vedlejší bistra. Nakonec rozhodne, že je podpořím. Vracím se.

2.3.2024 v 15:16 | Karma: 43,02 | Přečteno: 6021x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Další zima mezi vámi

Když jsem si včera počítal, tak toto je moje 29tá zima strávená v ČR. Nechci dál říkat ČR, zní to moc státně. Budu místo toho říkat "mezi námi'. Mimo nás jsem strávil 2 zimy. A to v severním a jižním Vietnamu. Jinak nikdy jinde.

1.3.2024 v 10:23 | Karma: 27,25 | Přečteno: 544x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

V Ostravě se střetl motorkář s dvěma vozidly, zraněním na místě podlehl

28. dubna 2024  11:15,  aktualizováno  13:29

V Ostravě na ulici Rudná poblíž křižovatky s ulicí Vratimovskou se střetl motorkář s dvěma vozidly....

Budeme radikální. Pro zachování důchodového věku uděláme všechno, řekl Havlíček

28. dubna 2024  13:28

Hnutí ANO udělá vše pro to, aby se nezvyšoval důchodový věk, řekl v pořadu Za pět dvanáct Karel...

Malostranský zápisník: Ze tří žen zbyla ve vládě jedna, ale ta zase vydá za tři

28. dubna 2024

Premium Proč se opět nepovedla feminizace české vlády? Kdo je poslední vládní květinka, která když mluví,...

TOP 09 má na ministra pro vědu a výzkum čtyři kandidáty, řekl Válek

28. dubna 2024  12:58

Na ministra pro vědu a výzkum má TOP 09 podle místopředsedy strany a ministra zdravotnictví...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 219
  • Celková karma 31,40
  • Průměrná čtenost 2933x
Červen 2022: Teď mi došlo, že jsem se nikdy pořádně nepředstavil. Jmenuji se Tien, potřebuji spát alespoň 10h denně, mám rád večerní procházky a jím převážně mezi 22-23h. Na deprese: čokoláda, úklid bytu a toulání se. Proč píšu blog? Je to jediná věc, kterou nedělám z povinnosti.

 

2021: Už jsem tu s Vámi přátele skoro 30 let, dokopu si to tady až do důchodu a potom zmizím do Hanoje. Ok?

 

2020: "Nic bych na sobě neměnil. Absolutní spokojenost. Mindrák na nule."

 

2015: Už pár let nečtu žádné západní "vědecké, akademické, publicistické" (a vlastně všechny cizí) práce o Vietnamu a Vietnamcích, protože nakonec zjistíte že to jsou jenom pytle plné nesmyslů. Musíte si to zjistit sami i když je to pracnější, ale aspoň těm objeveným výsledkům můžete věřit. Člověk by měl, pokud má tu možnost, na několik měsíců odejít do zahraničí, pak pochopí skutečné potřeby, emoce, samotu a izolaci cizinců v jeho vlastní zemi, protože to sám pocítí.