Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak je to s těma vietnamskýma jménama

Před 10 lety mi na úřadě spletli pořadí mého jména. Potřeboval jsem tehdy rychle udělat průkaz, tak jsem to nechal být. Roky letěly. Vyplňoval jsem různé formuláře a pracovní smlouvy a tak začal vznikat slušný chaos. 

Lze to ještě zachránit? Mám pocit, že ne. Rád bych pomohl, ale úřady si budou muset najít jiný způsob, třeba rodným číslem. Můžu však poradit. 

Nebudu používat jiná jména než to moje a známých osobností. Vietnamců bude letos skoro 100 milionů a určitě bych trefil nějaké živoucí jméno.

Tak jenom stručně, použijte to jako vzor:

Tran Tat Tien = příjmení je Tran, jméno Tien a Tat uprostřed? Zjednoduším. Podle toho jiný Vietnamec může poznat jestli jsem muž nebo žena. Nebudeme se zabývat historií a detaily. Pojďme rovnou k běžné praxi.

Pro dnešek a vlastně navždycky Vám bude stačit vědět toto:

Vietnamci se podepisují příjmení, prostřední jméno a křestní jméno.

Nejznámější příklady:

vietnamský prezident Ho Chi Minh - Minh je křestní jméno

vietnamský generál Vo Nguyen Giap - Giap je křestní jméno

vietnamský fotbalista Nguyen Quang Hai - Hai je křestní jméno

vietnamský vloger Tran Van Sang - Sang je křestní jméno 

Myslím, že nemusím dál pokračovat. To na konci je obvykle křestní jméno.

Podle tohoto návodu budete mít větší pravděpodobnost, že v praxi uhodnete co je jméno a příjmení. Říkáte si k čemu Vám to vlastně bude. Na rovinu. K ničemu. Tato znalost Vás asi nebude živit, ale ulehčí to život. 

Mě motivovalo to, abych uměl správně navázat přátelské vztahy.

Vietnamci totiž pro oslovování moc často nepoužívají příjmení. Raději používají rodinný status, například řeknou táta Minh, dědeček Giap, bratranec Hai nebo můj syn Sang. Když využijí oslovení pán nebo paní, tak je to jasný záměr druhému vykat. Nejčastějším důvodem je velký věkový rozdíl. 

V české nemocnici by sestra zakřičila do čekárny pán Tran. To není špatně, odpovídá to českým pravidlům pro oslovování a společenským normám.

Ve vietnamské nemocnici by doktor zakřičel anh Tien, bac Tien nebo chu Tien (bratr Tien, pán Tien, strýc Tien). Toto je úplně v pohodě. Nejde o žádné tykání, prostě to odpovídá místním pravidlům. 

Nebojte se proto oslovovat cizího Vietnamce jeho křestním jménem. Je to naprosto v pořádku. Nebude si to brát nijak osobně, bude mít spíše radost.

Ale jestli natrefíte na nějakého "banána", který v ČR žije už desítky let, tak se na chvíli zdržíte vysvětlováním. Ale teď už víte jak odpovědět :-)

Autor: Tien Tran Tat | úterý 28.6.2022 7:19 | karma článku: 32,67 | přečteno: 1684x
  • Další články autora

Tien Tran Tat

Koupil bych si průvodce po Vietnamu? Spíš nekoupil

Nedávno jsem v ruce držel průvodce po Vietnamu. Publikováno v roce 2018. Není to jediný průvodce, který jsem prolistoval. Vždycky mě zaujme filmové doporučení. Většinou nabídka amerických válečných filmů. Rozčiluje mě to.

6.3.2024 v 8:24 | Karma: 24,63 | Přečteno: 446x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

U nového zubaře

Sedím právě u nového zubaře a v hlavě si představuju velkou bolest. Abych se na chvíli rozptýlil, tak píšu tento blog. Ještě je šance utéct, ale v posledních týdnech mi začalo bolet v ústech. Musím si připomenout pár faktů.

5.3.2024 v 9:52 | Karma: 22,27 | Přečteno: 718x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Co jíst ve Vietnamu abyste neměli zažívací potíže

Někde jsem četl, že čeští diplomaté dostávají zvláštní příplatek za působení v tropických zemích. Není divu. V těch vedrech a vlhku je jakákoliv aktivita opravdu vyčerpávajícím úkonem. Fyzická činnost i přemýšlení ubírá mnoho sil.

3.3.2024 v 11:22 | Karma: 39,82 | Přečteno: 5409x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Jak si vybírám vietnamskou restauraci

Moje návštěva neznámé vietnamské restaurace probíhá takhle. Chvilku koukám na menu. Poté zaváhám jestli mám dát tolik peněz pro trochu jídla. Odejdu. Projdu si vedlejší bistra. Nakonec rozhodne, že je podpořím. Vracím se.

2.3.2024 v 15:16 | Karma: 43,02 | Přečteno: 6021x | Diskuse| Osobní

Tien Tran Tat

Další zima mezi vámi

Když jsem si včera počítal, tak toto je moje 29tá zima strávená v ČR. Nechci dál říkat ČR, zní to moc státně. Budu místo toho říkat "mezi námi'. Mimo nás jsem strávil 2 zimy. A to v severním a jižním Vietnamu. Jinak nikdy jinde.

1.3.2024 v 10:23 | Karma: 27,25 | Přečteno: 544x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku

29. dubna 2024  16:05

Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhodlala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

Exprezident Klaus nepovažuje dvacet let Česka v EU za úspěšné období

29. dubna 2024  11:35,  aktualizováno  15:30

Exprezident Václav Klaus vystoupil silně kriticky ke dvacátému výročí vstupu České republiky do...

OBRAZEM: Dvě různá řešení příkladu s cukrovím. Řešte hlavolamy přijímaček

29. dubna 2024  15:28

Na vyhodnocení jednotné přijímací zkoušky budou uchazeči o střední školy a víceletá gymnázia čekat...

Pronájem bytu 2+1
Pronájem bytu 2+1

Bacháčkova, Pardubice - Zelené Předměstí
13 500 Kč/měsíc

  • Počet článků 219
  • Celková karma 31,40
  • Průměrná čtenost 2933x
Červen 2022: Teď mi došlo, že jsem se nikdy pořádně nepředstavil. Jmenuji se Tien, potřebuji spát alespoň 10h denně, mám rád večerní procházky a jím převážně mezi 22-23h. Na deprese: čokoláda, úklid bytu a toulání se. Proč píšu blog? Je to jediná věc, kterou nedělám z povinnosti.

 

2021: Už jsem tu s Vámi přátele skoro 30 let, dokopu si to tady až do důchodu a potom zmizím do Hanoje. Ok?

 

2020: "Nic bych na sobě neměnil. Absolutní spokojenost. Mindrák na nule."

 

2015: Už pár let nečtu žádné západní "vědecké, akademické, publicistické" (a vlastně všechny cizí) práce o Vietnamu a Vietnamcích, protože nakonec zjistíte že to jsou jenom pytle plné nesmyslů. Musíte si to zjistit sami i když je to pracnější, ale aspoň těm objeveným výsledkům můžete věřit. Člověk by měl, pokud má tu možnost, na několik měsíců odejít do zahraničí, pak pochopí skutečné potřeby, emoce, samotu a izolaci cizinců v jeho vlastní zemi, protože to sám pocítí.